Hoe we klantgericht doorontwikkelen

Onze visie om klantwaarde centraal te stellen betekent voor ons dat we goed moeten luisteren naar de wensen van klanten en deze in elke ontwikkeling mee moeten wegen. In dit artikel lees je hoe we bij Crafter toewerken naar breed gedragen functionaliteiten.

De visie staat voorop

Bij Crafter werken we vanuit een roadmap die gebaseerd is op hoe we onze visie kunnen bereiken om het leading totaalpakket te worden voor praktische bedrijven.

Roadmap

Zoals de naam al een beetje voorspelt is een roadmap een soort routekaart die weergeeft waar we met het product op de lange termijn (1 tot 5 jaar) naar toe willen. Op de roadmap vind je enkel korte steekwoorden of namen van grote modules, waarvan nog niets specifieks is uitgewerkt. Het geeft daardoor alleen richting aan. Niets staat hierin nog vast en het kan dus nog altijd wijzigen.

Backlog

Als we iets daadwerkelijk willen gaan ontwikkelen, zetten we het op de backlog. Dit is een soort wachtrij met daarop de functies die we op korte termijn gaan ontwikkelen, zeg 1 tot 3 maanden. Deze wachtrij wordt gevoed vanuit onze roadmap en vanuit verzamelde klantwensen.

In de backlog zijn de verzamelde klantwensen eigenlijk het belangrijkste. Hierbij weten we namelijk zeker dat we functies ontwikkelen waar ook echt behoefte naar is. Het liefst focussen we daarbij op behoeftes die bij meerdere gebruikers spelen, zodat de wensen met zekerheid breed gedragen zijn.

Verzamelen van klantwensen

Om op de juiste manier te weten te komen welke functies bij meerdere gebruikers gewenst zijn, maken we gebruik van de tool Upvoty. In deze tool is het voor gebruikers mogelijk om productwensen aan te dragen.

Vervolgens kunnen andere gebruikers hierop stemmen als zij deze functionaliteit ook wenselijk achten, waardoor een gewogen beeld ontstaat van de wensen. Aanvullend kunnen gebruikers ook aanvullingen opgeven bij elkaars wensen, wat weer kan leiden tot verbeteringen.

Onze Upvoty wensenlijst. Gebruikers kunnen door middel van stemmen aangeven welke functies zij belangrijk vinden.

Op basis van Upvoty kunnen we dus op een gefundeerde datadriven manier beslissingen nemen over nieuwe ontwikkelingen aan ons pakket, aangezien we exact weten wat de belangrijkste wensen zijn.

Een bijkomend voordeel van deze werkwijze is dat klanten actiever betrokken zijn bij onze ontwikkeling. Er is een duidelijk beeld waar aan gewerkt wordt en waarom bepaalde wensen eerder beschikbaar komen dan anderen.

Aansluiting zoeken op de kernwaarden

Een van de belangrijkste kernwaarden van Crafter is dat het pakket is geschreven vanuit de eindgebruiker, waarbij gebruiksvriendelijkheid voorop staat. Om dit te bereiken en te behouden, is het van belang dat functionaliteiten altijd voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Functies moeten altijd passen in het totale werkproces
  • Er moet gezorgd worden dat de eenvoudige werking van het pakket behouden blijft
  • Het moet altijd voor meerdere gebruikers toepasbaar zijn

Dit kan er voor zorgen dat bepaalde productwensen soms niet zullen worden gerealiseerd. Tegelijkertijd proberen we altijd te zoeken naar aanverwante oplossingen om de wensen toch aan onze kernwaarden aan te laten sluiten.

Ook meedoen?

Je kunt Upvoty vinden door in het dashboard van Crafter over jouw naam te bewegen en in het menu wat vervolgens verschijnt te klikken op ‘Productwens toevoegen’. Bedankt alvast voor het toevoegen van jouw feedback!